Eerste paar dagen in Mozambique is een feit! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen in Mozambique is een feit! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen in Mozambique is een feit!

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

08 Maart 2016 | Mozambique, Maputo

Hoi allemaal,

Hier even een bericht uit het verre Mozambique! We zijn afgelopen zaterdag veilig aangekomen in Maputo. We hebben een hele goede reis gehad en niks geen vertragingen o.i.d. Dus erg fijn.

Daar aangekomen gingen meteen de vesten en jassen uit en kwamen de witte armen te voorschijn:).. Het is namelijk elke dag rond de 38/40 graden.

Op het vliegveld werden we meteen omringd met mensen die ons wilden helpen onze koffers te dragen. Soms werd het je niet eens gevraagd.. en ze verwachten uiteraard geld.. We werden opgewacht door een collega van Bart. Die had twee auto's geregeld, want we waren met z'n vieren gekomen en allemaal twee koffers.. dus we hadden veel ruimte nodig :).

We werden naar een guesthouse gebracht. Heerlijk even bijkomen en douchen en daarna eten met de collega's van Bart. Ik (Lizette) had het met een collega over het guesthouse.. hij zei heb je die papegaai ook gezien? Ik zei nee?!.. wel een aapje. De collega zei oh.. die heb ik niet gezien dan, maar zagen jullie wel een kat? Ik zei nee.. we hebben alleen een hond gezien.. haha! Nadat de collega een telefoontje had gekregen vanuit het guesthouse waar toch die beste collega's uit Nederland bleven.. was het duidelijk: we zaten in het verkeerde guesthouse. Dus om half 11 's avonds zijn we nog verhuisd. We kwamen echt in een prachtig guesthouse met hele lieve mensen en lekker eten! Super.. Toen hadden we onze zaterdag wel gehad en gingen zo snel mogelijk ons bed in.

Zondag werd Lizette ziek wakker. Overgeven en diarree helaas. Warmte, spanning, stress, afscheid en misschien het 'vreemde' eten werd wat veel voor het lichaam;). Gelukkig na een dag weer opgeknapt! Bart is gelukkig gezond gebleven en heeft op deze dag de dichtstbijzijnde kerk bezocht.

Maandag zijn we op huizenjacht geweest met een makelaar. Wat een belevenis ook. De makelaar wilde ZO graag iets verhuren aan ons.. dat het er een beetje te dik bovenop lag. Hij krijgt namelijk de eerste maand huur als hij iemand zijn huis verhuurd en dat is best veel geld;). We kregen huizen te zien waar je echt u tegen zegt. We probeerden hem duidelijk te maken wat we voor huis zochten. Gelukkig had een collega van Bart nog een andere vrouw die ook huizen verhuurde. Die hebben we ook nog even gebeld en die heeft ons ook nog drie huizen laten zien. Totaal hebben we 11 huizen gezien ongeveer en we waren dan ook helemaal op aan het einde van de dag;).

Wanneer alles volgens plan verloopt komen we onder een collega van Bart te wonen. Die heeft een Ghanese vrouw met twee of drie kinderen die hele dagen thuis is. Dat vind Lizette natuurlijk wel gezellig.. Dus waarschijnlijk gaan we daar wonen. Wanneer dat precies zal zijn is nog even de vraag. We hopen binnen een week en anders toch zeker binnen twee weken. Het duurt nog even omdat er nog papieren geregeld moeten worden en het huis nog klaar gemaakt moet worden.

Vandaag (dinsdag) is Bart's eerste echte werkdag hier. Hij zit nu nog voornamelijk op kantoor het project voor te bereiden. Ikzelf ben vanmorgen met de baas van het guesthouse meegereden om een lokale simkaart te kopen. Eén ding weet ik zeker... ik wil zo snel mogelijk Portugees leren.. want wat voelde ik me een vreemdeling en wat voelde ik mezelf stuntelen.. Iets duidelijk maken met handen en voeten gaat een tijdje goed, maar op den duur wordt het toch best lastig;).

Lizette heeft via de mensen in het guesthouse zeer waarschijnlijk iemand gevonden die haar Portugees wil leren en dat hopelijk elke dag een paar uur! Verder hoop ik zo snel mogelijk langs te gaan bij de Nederlandse mensen die in Maputo wonen waarmee ik contact had toen ik nog in Nederland was. Eén van hen heeft misschien wat te doen op een school.

Spannende tijden dus en nog veel onzekerheden, maar het gaat goed met ons! We zijn er en leven vooral met de dag. Skypen en bellen via Whats App gaat erg goed hebben we ondervonden dus contacten is gewoon super goed mogelijk!!:)

Tot snel! We zijn benieuwd hoe het met jullie gaat!

Groetjes uit het warme Mozambique!

• 23 Maart 2016 - 19:38

Gertjan En Willeke Verduyn:

leuk jullie eerste verhalen te lezen. Al genoeg meegemaakt.
    Helaas was ik de laatste zondag dat jullie in kerk waren ziek, Gertjan heeft jullie niet meer gezien, dus een handje schudden hebben we niet meer gedaan. Maar vanaf deze plaats wensen we jullie een hele goede en gezegende tijd toe in Mozambique. Succes met de taalstudie en je werk.