De koffers zijn uitgepakt!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu De koffers zijn uitgepakt!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

De koffers zijn uitgepakt!!

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

24 Maart 2016 | Mozambique, Maputo

Hoi allemaal,

Hier zijn we weer met een nieuwe blog. Ik hoorde dat er gevraagd was of we weer eens een blog wilde schrijven, omdat het mensen wilde weten hoe het gaat met ons! Hier istie dan;).

Met ons gaat het goed gelukkig! We zijn gisteren (woensdag) naar ons ‘eigen’ huis overgegaan. Alle koffers zijn nu uitgepakt en we zijn bezig om ons huis een beetje eigen te maken. Afgelopen maandag en dinsdag is er hard schoongemaakt in het huis. Het is namelijk een groot huis en het was ook erg vies:(. Er waren twee vrouwen die ons hebben geholpen.. dat was ergggg fijn. Want het is warm en Bart moest werken en ikzelf merk toch wel dat ik zwanger ben ;)(daar straks wat meer over).

Afgelopen week hebben we meubels uitgezocht, heeft Bart zijn eerste veldtocht naar zijn komende werkplaats gemaakt, heeft Lizette de vrouw van het guesthouse geholpen met ringen uitzoeken (die gaan namelijk trouwen), hebben we gezwommen in het zwembad, zijn we op zoek naar een kerk (wat nog best moeilijk is), hebben we gebarbecued met de collega’s van Bart, is Bart z’n baas op bezoek geweest om het project te bekijken etc. Even wat opgesomde activiteiten;).

Wat jullie vast niet zal verbazen is dat we de nodige frustraties al hebben gehad. Zeker bij Lizette die in het huis was en het net schoon had.. en er mannen kwamen die gaten kwamen boren etc. en het huis was in één tel weer helemaal vies! Wow.. slik, wat te doen? Niks.. en blij zijn dat de mannen eindelijk gekomen zijn en nu ook even echt wat doen:). Zo grappig hier, ze komen eerst even kijken wat en hoe precies iets moet gebeuren, bijv. het fornuis in het keukenblad zetten. Daarna komen ze met drie of soms wel vijf mannen terug om het weer even te bekijken en te bespreken en dan gaan ze beginnen. Daarna komen ze erachter dat ze toch wel spullen missen. Dan gaan ze naar de winkel en komen drie uur later (je denkt echt oh help.. komen ze niet meer?) terug. Tsja.. we zitten nu eenmaal in een andere cultuur en dat zorgt er soms wel een beetje voor dat de frustraties hoog oplopen;). Dat zal vast niet de laatste keer zijn..;).

Naast wat frustraties hebben we ook erg leuke dingen.. zoals a.s. zaterdag. We zijn namelijk uitgenodigd om naar de trouwerij te komen van de mensen die het guesthouse runnen waar we bijna 3 weken hebben gezeten. Ze moeten getrouwd zijn, eer ze hun adoptiekindje echt kunnen adopteren. Dus vandaar dat ze een feestje (met wat papierwerk;)) organiseren. We gaan er zeker heen.. (moeten wel).. want Lizette mag fotograaf spelen:). We hebben daar echt een goede tijd gehad. Ze kookten heerlijk en waren ontzettend gastvrij. We werden opgenomen als familie ongeveer. Ze zouden ons ook heel erg missen etc… en we mogen zo vaak mee eten en komen als we willen. Leuk zulke mensen!:)

Wat betreft de zwangerschap gaat het alweer dicht naar de 20 weken toe (over anderhalve week). Het is nu zo afgesproken dat Lizette op controle gaat bij een Nederlandse verloskundige en dat de 20 weken echo door iemand anders gedaan wordt. De Nederlandse verloskundige heeft goede contacten met een vrouw die dat kan doen. Het was eerst de vraag of we het zouden laten doen, maar eigenlijk vinden we het wel leuk om te zien hoe dat hier in zijn werk gaat en om ook weer even wat van ons kindje te zien! Dus we gaan zien hoe het allemaal gaat. Leuk en ook weer wel spannend!

Bart is hele dagen (lange dagen) aan het werk. Ze moeten veel uren maken, omdat er zoveel werk te doen is. Er zit veel druk achter en dat is dan ook wel te merken. Wat dit in de toekomst brengt, wachten we af. Hiermee bedoelen we dat Bart wel duidelijk gezegd heeft grenzen te hebben en niet 24/7 gaat werken. Veel collega’s zijn carrière gericht en dat is bij Bart een iets andere insteek geweest. Dus we gaan zien wat het ons brengt en hopen dat God ons ook hierin wil voorgaan. Verder is het werk wel erg leuk en het project erg mooi! Dat geeft motivatie om door te gaan en het ook zo goed mogelijk te doen en er samen voor te gaan!

Wat de taal betreft gaat Lizette vanaf a.s. maandag (want tweede paasdag vrij kennen ze hier niet.. wel goede vrijdag is een nationale feestdag en dus een vrije dag) een Portugese cursus doen. Het zijn privélessen, omdat groepslessen moeilijk werd wegens de tijden waarop het gegeven werd en wegens het vervoer naar Maputo toe (is nog een half uurtje ongeveer van ons huis). Lizette zou dan om 5 uur ’s ochtends wegmoeten.. haha en dat zag Lizette toch niet zo zitten;). Bart volgt geen cursus.. maar we zijn een team he.. dus ik (Lizette) zal Bart zijn lesje wel geven;).

Natuurlijk nog even iets over het weer! Het is afgelopen weken erg warm geweest. De dagen waarop het 40 graden was zijn zeker vaak voorgekomen. Net de afgelopen week twee dagen 25 graden en veel wind. Wow.. het was echt koud! Bart wilde bijna zijn jas aandoen..

Ohja.. en nog even iets over onze hulp in het huishouden. Het is hier normaal dat je iemand in huis hebt die voor het huishouden zorgt. Het is eigenlijk gierig als je het niet doet. Dus.. wij hebben Lucia een hele lieve vrouw die helpt in het huis. Ze vindt het helemaal geweldig en wil ons van alles laten proeven van haar eigen recepten en ook uiteraard van de Mozambiqaanse keuken. Dus we zijn benieuwd wat we allemaal te proeven krijgen. Gisteren was het in ieder geval lekker.. we hadden rijst (op een speciale manier gekookt) met een ei met dunne plakken bief eromheen. Heerlijk! Wel wil ik (Lizette) zelf ook gewoon nog lekker koken.. dus ze mag niet alles van me overnemen. Ze willen me helemaal verwennen, maar dat vind ik soms juist saai;). Dus ik ga ook gewoon aan de slag… kan ze me een beetje coachen in de Mozambiqaanse keuken. Lucia brengt mij ook naar Portugese les, want Lizette heeft nog geen eigen auto.. en het is ook de vraag of we daar nog voor kiezen.

Nou.. een lang verhaal.. en we kunnen nog wel even doorgaan. Maar dan wordt het wel erg gedetailleerd en misschien wel wat saai! Dus wil je nog meer weten.. mail/bel/reageer gerust!

We zien er naar uit om ook te horen hoe het met jullie gaat! We missen Nederland toch wel een beetje.. zeker om even snel langs iemand te gaan. Dus houd ons op de hoogte hoe het met jullie gaat he.. vinden we leuk en belangrijk!

Groetjes en tot snel horens!
Bart en Lizette

Ps. let niet op de taalfouten o.i.d.:)

• 30 Maart 2016 - 22:17

Tante Lenie En Ome Jan:

lieve kinderen

wat leuk om wat van jullie te horen lezen bedoel ik.
    bart hard werken bij jou lekker lui wezen grapje.
    zorg maar goed voor je zelf.
    leuk om je echo daar te doen ben wel een beetje benieuwt hoe ze dat daar doen.
    hier alles goed het word hier ook een beetje warmer een zaterdag en een zondag 17 a 18 graden lekker hoor, niet zo warm als bij jullie, flink drinken hoor.

succes met je taal cursus.
    een knuffel van ons uit goes.

• 06 April 2016 - 17:13

Bart En Lizette Van Liere:

Leuk Ome Jan en Tante Lenie dat jullie reageren:). Het gaat goed hier! Hopelijk met jullie ook?!:)

• 06 April 2016 - 21:49

Wilbert :

Heet bart en lizette,

Wat goed dat jullie zo zuidelijk bezig zijn. Lijkt me idd ff wennen. Dit jaar geen kamp leiden dus, alhoewel daar ook zat geleid kan worden. Erg leuk ook dat jullie een kind verwachten. Wel spannend ook. Geniet er van en als alles goed gaat kun je hoop ik vooral van dit kind genieten. Succes met je werk Bart. En lizette natuurlijk

• 09 April 2016 - 15:48

Tante Nel En Ome Lauw:

Beste Lizette en Bart.
    hier een berichte terug we vinden het interessant om wat van jullie te horen. we denken dan terug dat onze peter toen in irak zat hoe goed het doet om van het thuis front wat te horen.
    Zo als je wel gehoord zult hebben zijn wij verhuist naar de horst onze koffers en dozen zijn nog niet allemaal uit gepakt er staat nog veel in de berging zo gaat dat als je kleiner gaat wonen maar het bevalt ons goed. Het voorjaar heeft nu duidelijk zijn intrede gedaan alles loopt weer uit bij jullie is her duidelijk iets warmer je hebben een mooi huis zo te zien en aan de cultuur moet je wel wennen als ook de tempratuur.
    Hele veranderingen dus en dan zwanger enz. enz. we hopen dat het alles goed mag gaan de HEERE is overal je Mag daar altijd aan kloppen. het gaat jullie goed
    Tante Nel/ome Lauw. de Horst 218 Goes