Weer even de laatste nieuwtjes uit Mozambique! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu Weer even de laatste nieuwtjes uit Mozambique! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

Weer even de laatste nieuwtjes uit Mozambique!

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

03 Juni 2016 | Mozambique, Maputo

Bom dia!

Hier weer even een bericht uit Mozambique. We zijn alweer ruim drie maanden in Mozambique. We hopen dat met jullie alles goed gaat? Hier gaat het gelukkig goed! We vinden steeds meer ons plekje. We leren steeds meer mensen kennen.. ook al heeft dit voor ons gevoel nog heel lang de tijd nodig, omdat Mozambikanen niet heel makkelijk zijn in contact. Als blanke ben je anders, rijk, spreek je de taal niet (goed) etc. Dus dat maakt het moeilijk, maar we blijven proberen!;)

Allereerst even iets over het werk van Bart. Bart krijgt heel vaak de vraag: en hoe is het op je werk? Nou beste goed. Deze week is een goede week, want heel veel materieel komt vrij uit de haven. Afgelopen woensdag hebben we onze auto’s gekregen. Hier zat iedereen echt op te wachten, want nadat ze 10 april in de haven aangekomen waren, was het elke keer iets anders, waardoor ze niet vrij konden komen. Verder moeten de graafmachines ook vrijkomen, want de eerste lading buizen komt a.s. maandag (6 juni). Deze moeten gelost worden door graafmachines die nu nog in de haven staan.

Tot nu toe heb ik veel voor inkoop gedaan. Voor de producten die we willen kopen maakte ik dan een voorstel wat de klant goed moet keuren. De laatste dingen moeten de komende weken nog gedaan worden. De bestellingen moeten op tijd de deur uit, zodat we ze op tijd op het werk hebben. Sinds deze week moet ik ook een deel van de logistiek doen, omdat de collega die dat normaal gesproken doet, met vakantie is.

In het veld zijn we tot nu toe bezig geweest om een pad vrij te maken waar de buis moeten komen. Verder hebben we van het eerste stuk de teelaarde (de eerste 30 centimeter) verwijderd. Komende weken gaat er veel gebeuren: het begin wordt gemaakt met het graven van de sleuf en de eerste buizen zullen de grond ingaan, onze Chinese onderaannemer komt om de juiste samenstelling van de beton te bepalen. Zij gaan alle betonwerk voor ons doen, zodat wij ons kunnen concentreren op het leggen van de buis. Ik zal de volgende blog wat foto’s erbij stoppen, zodat het ook voor de visueel ingestelde mensen interessanter wordt;)…

Vandaag en morgen heeft Bart een training van YEP (Young Expert Programm) in Maputo waar hij vanuit Nederland bij betrokken is. Dus een leuke, goede en zeer waarschijnlijke leerzame training!

Ik heb er stiekem al wat foto’s bijgedaan die ik heb.. Bart zal de volgende keer wat specifiekere foto’s erbij doen.

Ohja… en Bart krijgt de mensen in zijn pauze (tijdens een voetbalpartijtje) wel aan het lachen, want hij deed zo zijn best.. dat hij opeens met een scheur in zijn broek stond. Daar sta je dan als blanke.. 
Veel mensen vragen hoe nou een week erbij ons uitziet. Nou, dat gaat ongeveer zo.. Zondag dan gaan we naar de kerk. We hebben daar al redelijk wat mensen ontmoet en worden vaak ook uitgenodigd om koffie te drinken etc. erg leuk! Zo leren we naast de collega’s van Bart ook nog andere mensen kennen. Op maandag gaat de werkweek beginnen. Bart staat elke dag vroeg op, omdat ze om zeven uur echt beginnen en het zeker nog drie kwartier rijden is, naar het kantoor. Rond 19:00 uur is Bart dan ongeveer thuis.. soms wat later, als we geluk hebben wat eerder;). Dat gaat zo de hele week door. Lizette haar dag begint iets later;). Maar later dan 7:00 uur wordt er niet opgestaan, want het leven buiten is al in volle gang. Ik ben vooral bezig met de training voor het weeshuis. De voorbereidingen zijn in volle gang. Het is de bedoeling om in juni nog te beginnen om de werkers van het weeshuis op eerste hulp bij ongelukken te trainen. In hoever dat gaat lukken gaan we zien. Als het niet voor mijn vertrek naar Nederland lukt, gaan we bij terugkomst gewoon weer verder;). Verder bel ik redelijk vaak met mensen uit Nederland, ga ik lekker op stap met Lucia, naar haar nieuwe huis kijken bijv. (dat is nog niet af hoor.. ook niet na 7 jaar bouwen.. duurt nog wel 3 jaar waarschijnlijk;)).. Ze is zo ontzettend blij met haar a.s. huis (zie foto’s). Daarnaast wil Lucia en haar schoonzus die ook Lucia heet heel graag meer gerechten leren koken en van alles leren om te bakken. Dus daar hebben we afgelopen week een middag voor uitgetrokken. We hebben een heerlijke appel/rozijnen cake gemaakt. Ze vonden het helemaal geweldig en hun dag kon niet meer stuk. Lucia weet ook al hoe je pannenkoeken moet bakken (lekker Hollands).

Afgelopen woensdag was het kinderdag hier in Mozambique (net zoiets als moederdag in Nederland, maar dan voor kinderen). Lucia en ik hebben geholpen om de kinderen te verwennen in het Weeshuis (zie foto’s). Gezellig spelletjes doen, snoepjes eten etc.
Verder heeft Bart wat meubeltjes gemaakt/is hij nog aan het maken voor de baby, die ik aan het schilderen ben. Het verschilt dus per dag wat we allemaal doen hier.. afspraken worden vaak verzet, dus de dag/week verloopt vaak anders dan gepland;).

Om meteen door te gaan op de meubeltjes voor de baby.. de zwangerschap gaat erg goed. Bart voelt de baby ontzettend goed bewegen, dus er zit echt wat (zegt hij dan). Dat is ook wel te zien! We hebben een echo gehad, dat was heel mooi om te zien. Een Zuid- Afrikaanse vrouw deed dat en volgens mij heb ik nog nooit zo’n goede en uitgebreide uitleg gehoord. Werkelijk alles heeft ze besproken. Erg leuk! Alles was goed gelukkig. Nu volgen de maandelijkse bezoekjes aan de Nederlandse verloskundige en gelukkig was vorige keer ook alles goed. We hopen dat het zo blijft!

De taal blijft nog steeds lastig, ook al gaat het steeds beter. Mijn lessen Portugees zijn gestopt, maar gaan thuis gewoon door, want Lucia en de bewakers hier hebben nog steeds besloten geen Engels tegen me te praten.. dus ik word lekker in het diepe gegooid. Soms erg lastig, maar wel erg leuk! Ik probeer thuis de boeken van school verder door te werken, maar dat vergt veel discipline die ik soms wel eens mis;). Bart zijn Portugees gaat ook langzaam vooruit. Hij gebruikt op zijn werk nu vooral nog Engels. Dat wordt straks in het veld waarschijnlijk wel anders, maar dat gaan we zien.

Veel mensen hebben allemaal dingen opgestuurd naar hier hoorden we. Helaas hebben we nog bijna niets ontvangen.. sorry. Het gaat hier niet helemaal volgens de regels. Ik ga op zoek of ik zelf een postkantoor kan vinden.. waar eventueel wat post ligt. Veel mensen weten niet waar het postkantoor is, dus hopelijk kom ik er wel achter! Ik ben wel bij een postkantoor geweest om zelf kaarten op te sturen, maar dat was 10 euro per kaart.. hm.. dat heb ik toen maar niet gedaan. Dus ik ben nog op zoek naar een alternatief.

We hebben nu wel een andere optie waar u/jij/jullie eventueel wat naar op kunnen sturen als jullie dat zouden willen. Dat is namelijk in Zuid- Afrika. Net over de grens (voor ons een uurtje rijden). Zuid- Afrikanen (die ook hier in Mozambique wonen) vanuit de kerk hebben aangeboden om hun postbus in Zuid- Afrika te gebruiken. Onderaan zal ik het adres neerzetten.

Ohja.. en we waren 2 mei 2 jaar getrouwd en dat hebben we gevierd met een weekendje weg naar Zuid- Afrika waar we onder andere het Krugerpark hebben bezocht. Erg mooi en heerlijk om even weg te zijn. We hebben de big- five gezien, dus helemaal leuk en bijzonder! Bijzonder dat je de dieren echt in het wild kunt bekijken. Ook stiekem wel een beetje eng, zeker als de auto midden in het Krugerpark een heel raar geluid maakt en je eigenlijk uit de auto moet om te kijken.. maar je mag uiteraard niet uit de auto. Gelukkig heb je dan lieve mensen die je helpen!

Het weer is heerlijk hier. De ‘winter’ is aangebroken en het is nu elke dag rond de 30 graden. Dus heerlijk weer en goed vol te houden! Helaas heeft het land zeker nog veel regen nodig.. ook hier lijkt het klimaat te veranderen. Verder hebben jullie misschien wel gezien en gehoord dat Mozambique in het nieuws was afgelopen week. Het gaat niet goed met het land en er zijn onrusten. Hoe dat gaat lopen en wat dat zal brengen zullen we af moeten wachten! Ook de hongersnood in het land, is moeilijk.. wat kun je eraan doen, wat kan je voor de mensen betekenen? Zeer moeilijke vragen!

Nou, we zouden nog veel meer kunnen schrijven, maar dat wordt vast een beetje saai en lang. Dus we houden het hierbij! Ohja, nog één ding. Rond 20 juli hoopt Lizette weer terug te komen naar Nederland en voor Bart zal dat waarschijnlijk drie weken later zijn. Dus over een niet al te lange tijd hopen we jullie weer even live te kunnen spreken!

Bedankt voor het meeleven, de appjes, telefoontjes, mailtjes etc. Leuk dat we op de hoogte gehouden worden van jullie leven! Ga er zeker mee door.

Hartelijke groetjes,

1340
South Africa

• 07 Juni 2016 - 11:48

Anneleen:

Bedankt voor jullie verhaal! Leuke foto's:)!

• 07 Juni 2016 - 13:28

Gesine:

Leuke update weer! En alweer drie maanden in Mozambique, tijd gaat snel zeg. Ook vooral erg leuk om foto's te zien van jullie bezigheden daar. Geniet ervan en succes met alles daar! Tot spreeks maar weer. :-)

• 11 Juni 2016 - 14:33

Martin:

Leuk om te lezen, succes nog daar!

• 28 Juni 2016 - 13:56

Truus Bontenbal:

Ha Lizette en Bart,

Ik heb jullie blog gevonden.
    Erg leuk om te lezen. Wat een verrassing Lizette, dat je zwanger bent.
    Ik lees dat het gelukkig goed gaat.
    Het is wel een hele verandering he. In Mozambique en dan ook nog zwanger.
    Maar ook een hele uitdaging.
    Hier gaat het redelijk. Leliezorggroep staat er financieel niet rooskleurig voor. Dus...tal van bezuinigingen, ook voor de trainingen. Linda en Karine doen nu ook weer zorgroutes. Trouwens, Esther sinds vorige week ook.
    Hanna krijgt as donderdag haar eindgesprek en is dan klaar!!!!
    Het gaat heel goed met haar.
    Verder zijn er geen echte nieuwtjes.
    Ik las dat je de 20e naar Nederland komt. Ik hoop voor je dat het weer dan wat beter is. Op het ogenblik is het erg wisselvallig en veel regen.
    Het ene land heeft te veel, het andere land te weinig!

Een goede thuisreis en een hartelijke groet,
    Truus Bontenbal