Verlof NE - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu Verlof NE - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

Verlof NE

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

15 Juli 2016 | Mozambique, Maputo

Hoi allemaal,

Nog even een kort verhaaltje van ons, voordat we echt vertrekken richting Nederland. Lizette zal (d.v.) 20 juli aankomen in Nederland en Bart komt drie weken later. Dit omdat Lizette anders niet meer mag vliegen met haar dikke buik.

We zijn dankbaar dat het goed met ons gaat. De zwangerschap verloopt goed en er zijn geen complicaties opgetreden tot nu toe, dus heel erg fijn. De mensen hier zijn helemaal benieuwd wat het zal zijn, een jongen of een meisje. Eigenlijk vinden ze het een beetje gek dat we het niet willen weten wat het is;). Verder denken ze erg goed mee en zijn ze heel lief voor ons. Lizette werd namelijk verrast met een babyshower door de vrouwen van de kerk die we hier bezoeken. We hebben erg veel voor ons kindje gekregen en voelen dat ook de mensen hier een plekje in ons hart hebben/en steeds meer krijgen.

Het project is in volle gang. De eerste kilometer buizen is gelegd. Erg leuk en mooi om te zien. We zullen wat foto's plaatsen, zodat jullie mee kunnen genieten. Bart vindt zijn werk erg leuk en leert ontzettend veel. Hij is met veel verschillende dingen bezig, zoals inkoop, het elektrische gedeelte van de waterleiding (voor verdere details vraag Bart:)) en heeft meetingen om problemen die ze tegenkomen op te lossen etc. Dus erg afwisselend, leuk en leerzaam. Uiteraard loopt niet alles op rolletjes en zitten we echt wel in een Afrikaans land, wat ook zeker te merken is.. toch hebben we niets te klagen.

De tuinman van het bedrijf is pas overleden. Dat zijn dingen die je ook tegenkomt. Mensen die voor Denys werken en die ziek zijn en opeens overlijden. Dat is triest.. Verder staan er zoveel mensen te springen om werk, dat het moeilijk is je ogen daar voor te sluiten en het doet dan ook wat met ons. Wat zijn we gezegend met werk en een huis etc. We proberen goed na te denken wat we naast het project nog meer voor mensen kunnen betekenen. Dat zijn wel moeilijke dingen, want het liefst wil je iedereen iets bieden en helpen iets op te bouwen. Het is prachtig om te zien dat mensen echt willen leren en zich 100% inzetten en hierdoor echt goed werk leveren. Zo is Denys blij, maar die mensen zijn ook helemaal blij. Heerlijk!

Lizette heeft de afgelopen weken trainingen gegeven aan het personeel van de weeshuizen. Het was heel erg leuk om te doen en wat hebben we veel gelachen met z'n allen. Aan de hand van posters werden de volgende onderwerpen besproken: koorts, brandwonden, schaafwonden, shock en verslikken. Er werd heel serieus aan Lizette gevraagd of het bij verslikken hielp dat ze aan de oren trokken. Om je gezicht dan in de plooi te houden is lastig. Wel echt super mooi dat ze veel vragen stelden en echt wilden leren. Veel mensen dachten dat je olie, boter of suiker op een brandwond moest doen. Dat zou zwelling en infectie voorkomen.. oeps.. Lizette had wat uit te leggen;). Lizette kreeg van Rika (dat is de vrouw die de leiding heeft samen met haar man) te horen dat er een werknemer was die alles van de posters aan het overschrijven was, omdat ze het thuis wilde bestuderen, omdat ze het zo graag goed wilde weten en wilde uitvoeren. Dat is erg leuk om te horen en dat geeft energie om meer onderwerpen (die ze aangegeven hebben) te bespreken na het verlof in NE.

We houden het hier even bij. Het zal echt ook weer wennen zijn om in Nederland terug te zijn, maar we hebben er ook heel veel zin in. Ons wereldje hier is best klein en zien er naar uit om iedereen weer te ontmoeten. We hopen op een goede reis voor ons beiden en op een goed weerzien!

Voor degene die heerlijk vakantie aan het vieren zijn/ of op vakantie gaan.. een hele goede vakantie toegewenst! Rust lekker uit!

Een hartelijke groet,
Bart en Lizette

• 15 Juli 2016 - 19:47

Jolanda Hoekman:

Hallo (oud) buurmeisje en echtegenoot. Wat een super leuk verslag om te lezen. Fijn dat het goed gaat met jullie en met de zwangerschap.

• 15 Juli 2016 - 21:28

Anja Steketee:

Wat leuk lizette om weer iets van jullie werk te lezen .
    En wat heb je al een heel mooi buikje

• 15 Juli 2016 - 23:34

Chris Steketee:

Leuk om jullie verhalen altijd weer te lezen, een hele belevenis om daar te wonen en te werken, maar ook dankbaarheid om de mensen daar te kunnen helpen, ik hoop dat jullie een voorspoedige reis naar huis mogen hebben, en misschien tot ziens

• 08 Augustus 2016 - 21:24

Willem En Rieky Van Valen:

Beste Bart en Lisette,

Zojuist hebben we een kijkje genomen op jullie blog. Wat een boeiende verslagen en mooie foto's! We willen jullie hartelijk feliciteren met de geboorte van Sifra. We hopen dat ze snel naar huis mag en dat jullie in je verlofperiode van jullie kleine meisje mogen gaan genieten.
    Veel succes en Gods zegen bij het mooie werk dat jullie in Mozambique mogen doen.

Hartelijke groeten,
    Willem, Rieky en Lenn (geboren 19 juli 2016) van Valen