Alweer 7 weken in Mozambique! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu Alweer 7 weken in Mozambique! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

Alweer 7 weken in Mozambique!

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

22 April 2016 | Mozambique, Maputo

Hoi allemaal,
Weer even een update vanuit het verre Mozambique. Leuk om reacties te horen en te lezen van jullie kant. We vinden het erg leuk om te horen hoe het met jullie gaat. Dus schroom niet;).

Met ons gaat het gelukkig goed. We zijn hier alweer bijna 7 weken. Afgelopen week kreeg Bart opeens erge koorts en waren we echt ongerust. We zijn uiteindelijk voor een bloedtest naar de kliniek geweest. Het bleek een keelontsteking te zijn. Dat hadden we niet echt verwacht, maar we waren blij dat we wisten wat het was. Hij heeft antibiotica gehad en is vandaag (vrijdag) weer aan het werk gegaan.

Wat Bart z’n werk betreft zijn ze verhuisd naar het ‘echte’ kantoor in Mwamba. Dat is drie kwartier rijden vanaf ons huis. Het werken in het veld is nu echt gestart.. ook al is dat nog niet volop. Ze zijn de bomen aan het rooien, en de weg aan het ‘glad’ maken;) waar de waterleiding komt te liggen. Verder komen er steeds meer spullen binnen. Bart is nu nog druk bezig met spullen bestellen, offertes opvragen en een planning aan het maken van wat wanneer binnen moet zijn, zodat het werk door kan blijven gaan. Bart vindt het werk erg leuk en kijkt dan ook uit als hij straks het werk op kantoor kan combineren met het veldwerk. Spannend hoe het allemaal gaat lopen dus! De afgelopen weken zijn de laatste collega’s gearriveerd en is het team nu compleet. Ze zijn druk bezig met mensen aan te nemen. Er zijn veel werkeloze mensen en er staan dan ook veel mensen bij de poort om te vragen of ze iets kunnen doen. Wegens schulden in het land zijn veel projecten moeten stoppen in Mozambique (grote problemen dus) en hierdoor zijn nog meer mensen werkeloos.

Afgelopen zondagen zijn we naar een Zuid- Afrikaanse kerk geweest, dichtbij ons huis. Ze spreken daar Engels en Zuid- Afrikaans zodat we de preek en de liederen kunnen volgen. We willen zeker ook een Portugese kerk op/bezoeken, maar ons Portugees is daar echt nog te slecht voor. De mensen in de Zuid- Afrikaanse kerk zijn zeer vriendelijk en komende zaterdag gaan we bij een gezin barbecueën. Dat vinden we erg leuk, want we hebben in het weekend veel vrije tijd. Als het goed is komt onze auto volgende week en kunnen we er zelf lekker op uit. Daar kijken we naar uit, want je bent hier best aan huis gekluisterd als je geen auto hebt. Fietsen is namelijk niet zo veilig hier;).

Zelf ben ik vanaf vorige week betrokken bij een weeshuis (via de kerk). Ze hebben gevraagd of ik een eerste hulp training wil geven. Dus daar ga ik nu hard mee aan de slag. Het is namelijk nog beste een klus om een training in het Engels en Portugees voor te bereiden en zo eenvoudig mogelijk te houden. Ze willen ook graag posters voor in de huizen. Ze hebben namelijk drie weeshuizen redelijk dichtbij elkaar. Het is een echtpaar + kinderen die hier al vijftien jaar zit en de kinderen in hun gezin opneemt. Als je de verhalen hoort.. vreselijke verhalen. Bijv. één meisje kwam bij hen binnen die gevonden was op haar vermoorde moeder. Het meisje toonde geen emoties. Ze hebben toen een maandlang gebeden of God alle herinneringen weg wilde nemen en het meisje wilde laten ‘leven’. Nu is het zo’n vrolijk meisje, echt een wonder!

Wat het leren van de taal betreft, vorderen we stapje voor stapje;). Lizette is al over de helft van haar lessen, dus het gaat hard. Toch blijft het erg lastig. Soms moet ik echt alle moed bij elkaar rapen.. gelukkig zegt Lucia (de hulp) je moet gewoon geloven dat je het kan. Het komt echt wel goed. Oke, dat geloven we dan maar. Bart probeert ’s avonds ook nog wat te leren, maar dat is best pittig naast het werk. Dus samen proberen we gewoon wat verder te komen. Wel echt heel leuk om te merken dat je opeens meer woorden verstaat en soms dus gewoon weet waar een gesprek over gaat. In de winkel vinden mensen het ook geweldig als je probeert Portugees te praten. Vaak komt er meteen een glimlach op hun gezicht.. oeh.. hebben we iets verkeerds gezegd?:) haha.. zou zomaar kunnen..

Het is echt bijzonder dat we Lucia in huis hebben. Ze is haast altijd vrolijk en vraagt elke morgen of de baby lekker heeft geslapen. Ze laat ons winkels zien waar we babyspullen kunnen kopen en ze maakt eten klaar wat altijd wel goed is voor de baby is (zegt ze).. soms twijfel ik, maar goed!;) Het is heel grappig om te zien dat ze een ander beeld heeft (misschien moet ik zeggen had) van gezond eten. Lucia wil namelijk heel gezond eten en ze wil absoluut niet dik worden. Wat ze dan doet is gewoon niet eten. Natuurlijk ik helemaal uitleggen dat ze juist wel moet eten, maar gezonde dingen moet eten.. Ze vertelde me dat ze naar de dokter was geweest voor bloedarmoede. De dokter had volgens haar verteld dat ze chocolade moest eten, want de dokter dacht dat het ook met stress te maken had. Dus wat doet ze.. ze eet voor het eten veel chocola en eet verder bijna niets. Ze at (jaja.. ik heb ze zover gekregen) ’s ochtends niet en ’s middags soms niet.. alleen ’s avonds dus chocola met soms wat ander eten. Hm.. toch blij dat ik haar wat mee kan geven over gezonde voeding.

Om nog even verder in te gaan op de zwangerschap. Het gaat goed gelukkig. Het kindje beweegt enorm veel en mijn buik groeit erg hard. Bart kan het kindje ook al erg goed voelen, dus helemaal leuk! Waarschijnlijk hebben we toch nog een echo a.s. week. Dan ben ik al ruim 22 weken, maar goed.. beter laat dan nooit;). Verder is het warme weer nog steeds erg vermoeiend, maar goed gewoon wat meer rust nemen.

Verder is onze ‘bewaker’ (zo gevaarlijk is het hier niet hoor) gitaar aan het leren spelen. We hebben namelijk een gitaar gekocht en daar spelen we vaak op. Ik vroeg of hij het vervelend vond, maar hij zei nee, ik hou van gitaarspelen. Oh.. vroeg ik.. kun je gitaar spelen. Hij vertelde dat hij niet naar een muziekschool was geweest en ook niet kon. Nou.. dat was ik ook niet dus ik uitleggen hoe akkoorden werken en hij is druk aan het oefenen. Geweldig om te zien. Ik ben benieuwd of hij het volhoudt!

Ohja, niet te vergeten.. we hebben auto gereden. Is dat zo spectaculair? Nou, voor ons wel.. haha het is links rijden. Echt even wat anders en er zijn wel twee autobanen, maar soms worden het er opeens drie of vier.. dan doe je toch best even gek. Lizette moest perse in de auto van Lucia rijden. Lucia voelde zich helemaal de koningin. Ze riep ah.. zie je die mensen kijken.. die denken wat is hier aan de hand.. een blanke achter het stuur en een bruine ernaast haha.. ze ging maar even een foto maken, want ze vond het erg bijzonder. Ik ben volgens haar geslaagd dus ik krijg haar auto alleen mee (bijv. voor naar het weeshuis). Dus ideaal! Bart gaat straks zelf ook meer rijden naar zijn werk.. dus we gaan het vast leren, het links rijden.

Nou, dit was het weer even. We hebben nog niet zoveel foto’s gemaakt, maar we zullen proberen dat meer te doen. Dan kunnen jullie ook op dat gebied een kijkje nemen in Mozambique!

En jullie weten het: bem vindo em Mozambique!

Chau chau! Até logo (tot later)!

Bart en Lizette

• 22 April 2016 - 18:50

Lydia Dingemanse:

Ha leukerds,
    Wat gezellig om weer wat verhalen van jullie te lezen.
    Gelukkig viel het mee met de bloeduitslagen!
    Prettig dat je werk zo leuk is, Bart. En wat gaaf Lizette, van die EHBO! Zeker een uitdaging. Top dat het portugees steeds een beetje beter gaat. Stoer hoor, de autorijsessies. Heerlijk als jullie zelf een auto hebben idd.
    Veel plezier daar! Zorg goed voor elkaar en geniet van alle mooie dingen. Een zwaai vanuit Dordt, hug van de kinderen en een schop van de baby ;).

• 22 April 2016 - 21:23

Anneleen:

Joehoe bedankt weer voor deze update!

• 23 April 2016 - 11:40

Jelmer:

Hey, leuk om jullie verhalen te lezen vanuit de andere kant van dit land :)

Goed om te horen dat jullie druk bezig zijn met Portugees en dat het stapje voor stapje verbetert! Het blijft lastig he haha. Mooi dat het goed gaat, ondanks de keelontsteking! Een paar weken terug had ik het ook flink te pakken, maar uit het bloedonderzoek bleek dat het gelukkig niets was (en alsnog werden me ongeveer 100 pillen voorgeschreven haha). Carlos had wel malaria opgelopen in hetzelfde weekend, sinds 20 jaar weer eens... Maar dat was in 2 dagen weer over dus of die diagnose geklopt heeft....?

Leuk dat Bart nu ook het veld in gaat naar Moamba. Dat is ook een van de projectplaatsen waar 'wij van VEI' zitten. Wellicht kom ik er in de komende maanden.
    Het verkeer is een mooie uitdaging he! Al heb je gelukkig in het zuiden niet zo enorm veel scooters zoals hier in Nampula (die vaak zonder licht rijden en uiteraard je aan alle kanten inhalen).

Cheers!

• 24 April 2016 - 19:22

Margit Kleiker:

Hallo Lizette,
    Eindelijk ben ik je blog gaan lezen. Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap, wat leuk, en wat fijn dat er een Nederlandse verloskundige is. Mooi om te lezen dat jullie al aardig ingeburgerd raken. Het is wel echt Afrika ik ben benieuwd hoe dat straks gaat als Bart praktisch aan de slag gaat met de veldwerkers/locals. Wat leuk dat jij ook al een een bestemming hebt gevonden en je zal zien, van het een komt het ander. Straks de baby op de rug als een echte Afrikaanse en je kan gewoon weer aan de slag;-)
    Geniet, ik kijk uit naar jullie volgende blog.

• 28 April 2016 - 09:25

Franny:

Hoi lizette en bart
    Wat een mooie beleving... We kunnen zo heerlijk mee genieten van jullie belevenissen. Super hoor!!
    Waar staat die kerk? Ik ken ook 2 mensen die daar een gemeente hebben. Het zou toch wel appart zijn dat het juist 1 van hun gemeentes zou zijn he haha
    Heel veel zegen en gezondheid toegewenst en ik bid ook voor mooie nieuwe ontmoetingen en natuurlijk ook heel veel succes met het onderwijs geven
    Liefs ome ron en tante franny

• 28 April 2016 - 18:35

Oom Mart En Tante Anneke:

Hallo Bart en Lizette
    We krijgen nu een beetje idee hoe jullie het daar hebben.
    Echt leuk om de verslagen te lezen. En dat we vorige week met jullie gesproken
    hebben,echt apart .Zo ver weg en het lijkt dan ook zo dichtbij.
    Fijn dat het met de zwangerschap ook goed gaat.
    Hou ons maar goed op de hoogte .
    fijn dat Bart het ook goed naar z`n zin heeft en dat jullie goed op kunnen
    schieten met Lucia.
    veel gezondheid en zegen voor de komende tijd
    Groetjes oom Mart en tante Anneke