Winkel geopend! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu Winkel geopend! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

Winkel geopend!

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

04 Juli 2017 | Mozambique, Maputo

Boa Noite!

Hier weer eens een berichtje uit Mozambique! Langgeleden en dat is ook niet zonder reden. We zijn namelijk erg druk geweest met het openen van onze smoothie winkel! Maar nu even lekker rustig zitten en nadenken.. wat is er allemaal gebeurd de afgelopen tijd?;).

Het gaat gelukkig goed met ons. We zijn na ons verlof in april weer helemaal terug in Mozambique en het verlof lijkt dan ook al weer heel lang geleden. We hebben genoten van de ontmoetingen met familie en vrienden en dan besef je weer dat familie en vrienden om je heen heerlijk is.

Sifra groeit en ontwikkelt goed. Ze speelt heerlijk buiten en als het buurmeisje haar niet vermaakt dan zijn het de bewakers wel die zich over haar ontfermen. Zij vinden het helemaal leuk en het maakt hun dag een stuk minder saai;). Sifra probeert al een beetje los te gaan staan en we verwachten dat het niet meer lang duurt of ze gaat lopen. Bijzonder en gaaf om te zien hoe ze ontwikkelt. We genieten enorm van haar!

En ja, toen we hier in Mozambique aankwamen waren bijna alle papieren rond voor onze Take Away (smoothie winkel). De dag van de opening was gepland en werd uiteraard nog verzet, maar op 23 mei was het echt zover.. onze winkel was open! We hebben eerst een paar dagen gedraaid en toen op zaterdag hadden we de ‘echte’ opening. We hadden daarvoor veel mensen uitgenodigd en iedereen mocht alles proeven. Want we verkopen namelijk niet alleen smoothies, maar ook pizza.

Haha.. ja misschien een beetje vreemde combinatie smoothies en pizza’s, maar we hebben daar onze redenen voor. We willen namelijk ‘anders’ zijn en andere dingen verkopen dan iedereen hier doet. Veel andere Take Away’s verkopen broodjes hamburger, sandwiches en broodje ei. Omdat pizza hier voor veel mensen te duur is, dachten we.. we maken zelf pizza’s en verkopen het in kleinere stukken. En de pizza is ook een beetje bedoeld als lokkertje, want mensen hebben hier geen idee wat smoothies zijn. Als mensen dan op de pizza afkomen, laten we ze gelijk wat smoothies proeven!

Er kwam twee vrouwen proeven. Het was al bijzonder dat ze kwamen proeven. Want gratis proeven gebeurd hier eigenlijk niet in Mozambique dus iedereen vindt het beetje raar. Ze vinden het trouwens wel heel leuk en lekker;). Er kwamen dus twee vrouwen proeven en ze geloofden haast niet dat een smoothie alleen fruit was. Ze vonden het helemaal geweldig en hadden meteen zoiets van, dat is gezond en nog lekker ook. Mensen moeten eraan wennen, want het is anders dan andere Take Away’s, het is anders dan refresco (frisdrank).. en het spreekwoord: ‘wat de boer niet kent, dat eet hij ook niet’ geldt hier in Mozambique ook!

Een andere vrouw kwam langs onze Take Away lopen. Deze vrouw had geen idee wat pizza was, maar ze wilde ze wel proeven. Toen ze het ging eten haalde ze alle ingrediënten van de bodem en at dat op. Ze had geen idee dat je de bodem samen met de ingrediënten moet eten. Grappige momenten dus!

Als je cultuurverschillen wilt meemaken, begin dan een Take Away;). Wat is communiceren soms moeilijk. Wat zijn wij Nederlanders direct (dat wisten we wel, maar ah,.. soms denk je niet direct te zijn.. en is het toch best direct). Wat zijn familierelaties hier ingewikkeld, ze roddelen veel en er worden problemen gemaakt die er niet zijn. Wat zijn wij dan soms nuchter. We leren er veel van, mooie, grappige, maar zeker ook minder grappige dingen. Zoals jaloezie. Lucia, Carla en ik (Lizette) werken samen en veel mensen gunnen het Carla en Lucia niet dat ze dit werk hebben. De mensen (vaak schoonzussen en schoonmoeders helaas) proberen ze soms op sluwe manieren dwars te zitten. Dat is gemeen en moeilijk. Toch zijn Lucia en Carla vol goede moed en gaan ze door. Voor hen is het moeilijk, maar helaas zijn ze het ook wel gewend!

Veel mensen vragen.. en loopt de Take Away een beetje? De eerste twee weken verkochten we best veel. De laatste twee weken niet. Dit komt voornamelijk doordat mensen hier aan het eind van de maand hun geld krijgen en dan veel kopen. Vanaf het midden van de maand is het geld op en dat merken alle winkels. Weer iets geleerd.. en dus uitzien naar het einde van de maand! 

Ik (Lizette) verveel me nu zeker niet meer en heb genoeg te doen, dus dat is heerlijk. Wel vallen de cultuurverschillen me soms zwaar en begrijp ik sommige dingen niet. Dat houdt me alert en het is leerzaam. De trainingen in de weeshuizen staan nu op een laag pitje. Af en toe ga ik langs voor een wond te verzorgen, maar alle aandacht is voornamelijk op de Take Away gericht. Als er weer wat meer ruimte is, dan zullen er misschien nog wat trainingen volgen.

Ondertussen is Bart ook heel hard aan het werk. Is het niet voor DENYS, dan zijn het wel de klusjes bij de Take Away en/of thuis. Het project vordert goed, als we zo doorgaan liggen al de buizen er rond oktober/november in, dus dat is eigenlijk boven verwachting. Daarna moet alles nog afgewerkt en getest worden, dus daar gaat nog wel wat tijd in zitten. Er zijn helaas nog onduidelijkheden in het project, wat het moeilijk maakt om te zeggen wanneer het precies af gaat zijn. Eén van de dingen is bijvoorbeeld het aanleggen van elektriciteitsdraden naar de plaatsen waar elektriciteit nodig is. In het ontwerp is met veel te weinig gerekend, dus nu moet er extra geld op tafel komen om alles goed werkend te krijgen, en ja, dat kost tijd. Genoeg details.. Ze gaan dus lekker vooruit en Bart geniet nog steeds van het werk en de mensen hier.

Bart is jarig geweest en dat hebben we gevierd met een weekend weg. Het was heerlijk om even wat rust te nemen en er met z’n drieën op uit te gaan. We zijn naar Swaziland geweest en hebben daar een wildpark bezocht. Je mocht daar lopen en mountainbiken.. dus dat hebben we ook gedaan. Sifra heeft dus haar eerste mountainbiketocht achter de rug. Ze vond het heerlijk en viel zelfs in slaap.

We hoorden dat jullie (in Nederland) Mozambikaanse temperaturen hadden.. heerlijk?! Bij ons is het winter en dat betekent elke dag rond de 23/28 graden. Heerlijk! Dus kun je de warmte niet meer aan.. kom gerust hierheen. Dat hopen een aantal van de familie en vrienden ook te doen. We zien er erg naar uit en tellen de weekjes;).

Hartelijke groetjes weer vanuit Mozambique!

• 23 Juli 2017 - 19:27

Gesine:

Leuke blog weer! Veel succes met de smoothie-takeaway en geniet van de aanwezigheid van jullie familie en vrienden deze zomer!