Veel ervaringen rijker.. - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu Veel ervaringen rijker.. - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Bart en Lizette Liere - WaarBenJij.nu

Veel ervaringen rijker..

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lizette

02 Februari 2017 | Mozambique, Maputo

Nog even een korte blog voordat we voor verlof (drie weken) vertrekken naar Nederland. We zijn weer wat maanden verder en ook weer wat ervaringen rijker.

Tijdens de kerstvakantie zijn we door gedeeltes van Mozambique en Zuid- Afrika gereisd, samen met Jos en Anne-Marie (de zus van Bart). Heerlijk om hier familie te hebben en samen dingen mee te maken zoals: oliebollen bakken in 35 graden, duiken, snorkelen, olifanten en wilde honden kijken in het Krugerpark etc.

De voorbereidingen voor het winkeltje om fruit en smoothies te verkopen zijn in volle gang. We dachten vorig jaar december al te kunnen starten, maar dat was een beetje westers gedacht. De man die de take away (zo noemen ze hier onze winkel) aan het maken was, hield zich niet aan de afspraken en zo hebben we heel wat heen en weer moeten rijden en is er heel wat gediscussieerd over hoe en wat.

Uiteindelijk hebben we de man van Lucia en een vriend van hem het vooral laten oplossen. Mozambikanen onder elkaar werkt toch net wat beter. Hierin zie je dat de taalbarrière ondanks dat we nu wel wat Portugees kunnen toch een obstakel is.

Achja.. We zijn nu aan het verven, wat erg leuk is. Onze bewakers en Lucia leren verven. Bij de eerste klodders worden ze nog even gecorrigeerd, maar ze hebben het al snel onder de knie. Als ik vraag willen jullie nog even wat verven.. is dat geen probleem. Verder hebben we bijna alle spullen gekocht voor in het winkeltje. We willen alle mensen hartelijk bedanken die daaraan bijgedragen hebben. Lucia is zo ontzettend blij en dan druk ik het nog zachtjes uit!! Nogmaals bedankt!

Tijdens ons verlof gaat Lucia samen met een andere Mozambikaan de papieren proberen te regelen. Blanke, dus witte gezichten zijn daar niet welkom bij, want dan kost het én meer geld én meer tijd waarschijnlijk. We zijn benieuwd hoe het erbij staat wanneer we terug komen.

Het project waarvoor Bart werkzaam is, is ook in volle gang. Elke dag leggen ze heel wat buizen.. zo rond de 60/70 buizen. Bart heeft heel wat te doen op kantoor en zit soms een paar dagen in het veld voor het aanleggen van elektriciteit, legteam (voor buizen) aansturen, kwaliteitsbewaking en andere werk voorbereidende zaken. Het project schiet lekker op.. alhoewel er nog heel veel moet gebeuren en het project nog wel iets vertraging op gaat lopen waarschijnlijk. Hoeveel dat zal zijn, is niet goed in te schatten, want je weet nooit welke hobbels en kuilen er nog komen.

Over kuilen gesproken.. we zitten in het regenseizoen en hebben flinke buien regen gehad. Dat maakt het rijden soms erg spannend. Kunnen we die plas nemen met de auto of niet? Zouden we vast blijven zitten, hebben we vierwielaandrijving nodig etc.! Leuk, grappig, spannend en soms ook heel vervelend als je haast hebt.

Dat we in het regenseizoen zitten, wil nog niet zeggen dat we genoeg regen hebben gehad. Het is nog zeer droog en er is nog zoveel meer water nodig. Sinds twee weken terug hebben we om de dag water, omdat er geen regen gevallen om het meer te vullen waar Mozambique water van krijgt. De maatregelen worden zeer waarschijnlijk nog strenger las ik vandaag. Dit is zorgwekkend. Het is regenseizoen en nu al water te kort. Wat als er niet meer regen komt en de zomer aanbreekt waarin het niet regent? Bidden jullie mee voor meer regen op de juiste plek?

Bedankt voor jullie meeleven en we hopen tot horens of ziens!
Hartelijke groetjes,
Bart, Lizette en Sifra

Ps. we zullen proberen nog wat foto's te plaatsen!